Fyr Agency firar ett år med stark tillväxt
Nu var det exakt ett år sedan som de tre grundarna med bakgrund inom design, teknik och affär tog med sig sin erfarenhet och startade en ny designbyrå med ett nytt tänk och med ett erbjudande som tar idé till resultat. Idag har Fyr växt till det tredubbla.
Bakom den snabba tillväxten ligger en rad kunder som Sveriges kommunikatörer, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Postkodlotteriet och Postnord som Fyr fått genom det strategiska samarbetet med de andra byråerna i NOVA-gruppen. Parallellt har företaget också drivit ett internt arbete med att sätta vision, mål, kultur och arbetssätt.
— Vi har jobbat alla tillsammans i flera workshops för att definiera blandannat vårt erbjudande, vårt varumärke och vår vision. Det har hjälpt till atthålla oss på rätt spår, berättar Fyrs vd och grundare Anna Stefansson.
I ett större nordiskt bolag som de ännu inte kan nämna namnet på, har Fyrockså ett team bestående av en designer, en produktstrateg och en copy som arbetar heltid med företagets digitala företagserbjudande. Ett uppdrag som både medarbetare och kund hittills stortrivts med och som fortsätter under våren.
Total experience design väcker intresse
Något som alltid väcker intresse i pitchar och säljmöten är när Anna och kollegorna lyfter fram Fyrs strategi som bygger på det som brukar kallas total experience design. Det handlar om att designa för en totalupplevelse. Fler och fler varumärken har insett att man inte kan separera kund- användar- och medarbetarupplevelsen i olika silos om manvill skapa en exceptionell helhetsupplevelse. Anna Stefansson som tillsammans med Joacim Broström och Rodolhe ”Rudde” Toots startade företaget efter en förfrågan från Novakoncernens svenska vd Michael Jäderlind i slutet av 2021 har inte ångrat satsningen.
— Sedan dess har det varit dygnet runt-arbete med blod, svett, tårar men också dagar fulla med skratt, firande och en fantastiskt fin gemenskap. För ett år sedan hade jag aldrig kunnat drömma om att vi skulle vara där vi är idag.