NOVA startar byrå inom total experience design
Vi utvidgar nu byrågruppen ytterligare genom att starta en ny total experience designbyrå i Sverige.
Bakom den nya byrån, Fyr, står också den namnkunniga trion Anna Stefansson (senast från Sublime), Rodolphe Toots (senast från Noa Ignite) och Joacim Broström (senast från Sublime). Med deras långa erfarenhet inom design och tech blir den nya byrån en viktig pusselbit i det ekosystem av digitala tjänster som NOVA nu bygger upp i Sverige. Tillsammans med Cloud Nine, Pineberry, Infunnel och Optimizely specialisterna Epinova blir Fyr nu en del av grunden i NOVAs svenska byråbygge.
Genom den nya byrån Fyr stärker vi upp NOVA med några av Sveriges vassaste konsulter i skärningspunkten mellan tech och design. Tillsammans skapar vi en designbyrå som verkligen förstår tech. Jag känner dem sen tidigare och vet att de kan leverera strategiska designlösningar som överträffar det mesta. Det blåser redan medvind i bolaget och jag skulle inte bli förvånad om de har tredubblat sin personalstyrka redan om ett år.
Michael Jäderlind, vd för NOVA i Sverige
Delägarskap lockar
Bakom Fyr ligger tre branschveteraner vars vägar korsats flera gånger under årens lopp. Första gången var när design- och varumärkesbyrån Söderhavet och Michael Jäderlinds digitalbyrå, Nansen, delade kontor för 10-15 år sedan. Anna Stefansson var då byråchef på Söderhavet, där också Joacim Broström var ad, samtidigt som Rodolphe Toots jobbade som systemutvecklare på Nansen.
En av många fördelar med Nova är att vi och alla som vi anställer kan bli delägare om de vill. Vi märker att det är en avgörande faktor nu när vi rekryterar både seniora och juniora krafter som ska vara med och bygga vårt nya bolag.
Anna Stefansson, grundare och vd för Fyr
Tech och design
Anna Stefansson kommer senast från en roll som marknads- och försäljningschef på digitalbyrån Sublime. Hon har tidigare varit byråchef på design- och varumärkesbyrån Söderhavet och försäljningschef för Apegroup, som nu heter Umain och är en del av Arc. Bland de kunder hon har jobbat med genom åren ingår Fastighetsbyrån, Klövern, Arla, Cloetta Fazer, Pfizer, Holmen, SCA och Fortum. Hon blir nu vd för Fyr.
På Fyr integrerar vi innovation och teknisk spjutspetsteknik redan från början i våra designlösningar, på ett sätt som ingen annan byrå har gjort hittills. Med total experience design som strategi hjälper vi kunderna att skapa en starkare varumärkes-upplevelse som bidrar till intern stolthet, ökad lönsamhet och inte minst till kärlek och lojalitet från medarbetare och kunder.
Rodolphe Toots, grundare och kreativ teknikchef på Fyr
Digitala upplevelser
Rodolphe Toots avslutade precis sin tolv år långa anställning på digitalbyrån Noa Ignite, där han har jobbat som kundansvarig de senaste åren. Några av de kunder som han har arbetat med är Friluftsfrämjandet, Electrolux, Absolut vodka, Svensk handel, Klättermusen och Bravida. Han blir nu kreativ teknikchef på Fyr.
Vi hjälper våra kunder att få en fördel mot konkurrenterna, genom att leverera en positiv, medveten och sammanhållen upplevelse i den digitala interaktionen med varumärket. Tillsammans med våra partnerbyråer i nätverket kan vi nu erbjuda en komplett leverans av alla tjänster i det digitala ekosystemet och skapa en fantastisk helhetsupplevelse.
Joacim Broström, grundare och kreativ chef på Fyr
Total experience design
Joacim Broström har precis lämnat en roll som kreativ ledare på digitalbyrån Sublime. Tidigare har han även jobbat som designchef på design- och varumärkesbyrån Söderhavet. Bland de kunder som han jobbat med under åren ingår Riksbyggen, Bosch, Siemens, Företagarna, SF Bio, Skandia och Coop. Han blir nu kreativ chef på Fyr. Total experience design (TXD) är ett begrepp som nyligen lyftes fram som en viktig del i varumärkesbyggandet av undersöknings- och analysföretaget Gartner. För Fyr innebär total experience design en exceptionellt bra och sammanhållen upplevelse för alla som kommer i kontakt ett företags eller organisations varumärke. Det gäller både för externa användare, kunder och internt bland medarbetarna.
Expansionen fortsätter
I den svenska delen av NOVA ingår sedan tidigare digital- och e-handelsbyrån Cloud Nine, SEO och SEM-specialisterna Pineberry, martech-byrån Infunnel, som är specialister på marketing automation, CRM och digitalisering av kundresan samt det Optimizely/ Episerver-fokuserade bolaget Epinova, som är specialister på webb- och e-handelslösningar samt digitala kundupplevelser. Ytterligare förvärv och nya etableringar av bolag planeras i Sverige för att göra Nova ledande inom e-handel, digital marknadsföring, digital tjänstedesign och strategisk varumärkesutveckling